BLOGGER TEMPLATE

Pages

17 October, 2009

RETORIK!!!

salam...
sesungguhnya duk kt bumi mesir ni mmg btol2 mgajar aku...
mgajar aku mengenali dunia manusia sebenar..
dnia manusia yg sgt..............
aku sndri xFAHAM....

kdg2 aku terpikir, mmengapa masih ade manusia
yang masih melakukan @ memulakan satu pertelingkahan
sedangkan mereka lebih mengetahuinya
mengetahui akan akibat serta kekangan yg bakal tiba...

xkira la, samaada ilmu penuh di dada
atau ilmu setakat paras peha
ilmu yg hanya dipandangan mata
sama shaja...

namun, ilmu setakat paras2 yg sedang
bleh dimaafkan
kerana mereka memang tidak mengetahuinya
tapi....
bagaimana bg mereka yg punyai ilmu penuh di dada??
apakah masih dimaafkan??

kadang2 aku rase hairan
kadang2 aku pelik
kadang aku rasa sgt menjengkelkan
kadang2 aku jadi sangat menyampah
kadang2 rasa sgt rimas
melihat org yg sibuk memperkatakan itu ini
tetapi langsung tidak aplikasikan

aku tahu..
aku acapkali dgr
DENGAR APA YG DIKATA
BUKAN LIHAT SIAPA BERKATA
tp bukankah mmg lumrah manusia
lebih mengikuti ape yg dilihat
daripada apa yg didengar
itu sudah menjadi fitrah

aku pelik
mereka diberi tanggungjawab
namun melaksanakan seperti melepaskan batuk ditangga
dan bila ade satu matlamat perlu diselesaikan
bila ade satu kepentingan
bru dtg menolong
bru mengutip tggjwab yg da dilepaskan
selama ini...
ditinggal, dipulau, disingkirkan
di segala-galanya...

datang secara tiba2 dengan satu acara
acara yg aku sndri xpasti apakah ia
mengapa??
usahlah ber retorik semata2...
sesungguhnya..
kite lebih mengetahui apa yg kita lakukan
utk siapa
dengan niat apa...

jadi ikhlaskan lah hati...
lakukan lah pertolongan bukan utk mendapatkan apa2...
usahlah....
jauhkanlah sikap begitu..
kerana kita sendiri taw
dan YANG AMAT BERKUASA
LAGI MENGETAHUI!!

0 bebelan korang:

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Powered by Blogger