BLOGGER TEMPLATE

Pages

23 December, 2009

MENTAL DEFENCE~

"TAHNIAH"
utk diri aku sendiri!
kerana pada hari ini
buat julung2 kalinye aku
aku SGT FOKUS di dalam kelas PSYCHOLOGY...!!
hahaha...

jahatnyer kn...?
sbb selama ni, aku g kelas psychology,
aku fokus gak...
tp kurang la fokus cm ari ni...
SANGAT BERBANGGA!! hahaa~~
*ari ni bleh fokus pon sbnrnyer sbb aku da makan awal2*
selama ni xfokus sbb bwk SYAWIRMA FIRAH xpon BATOTIS SANDWICH makan dlm kelas...
bukan ape... xsmpt nk makan...
law tiap ari RABU, masa sgt pack...
pas kelas biochem, trus anat lect, habis je anat lect anat LAB lak tunggu...
mmg pack la...
so, tyme psycho je la aku makan.. heheh~~
ok dah.. straight to the story~~

ape aku nk post kali ni agak berfaedah skit la
bukan yg merepek cm post2 aku yg before nih
aku nk kongsi kt korg psal subjek psycho yg berjaya absorb ke dlm brain aku ari ni..
hehe...

*bertukar mode serius*

aku percaya smua org akan mengalami mender nih..
di mana, korg mengalami satu problemo
*mslh kt sni lbh menjurus ke arah masalah yg berkaitan ngn mental kita*
bukan sakit mental taw
korg berusaha untuk menyettelkan nye..
dan korg xberjaya tuk settle kn nye secara rationally gak,
maka mind kite akan menggunakan berbagai2 methods utk settlekn mslh korg tuh
methods tersebut kite dipanggil " MENTAL MECHANISM"
mental mechanism ni la yg akan membantu korg settle kn mslh korg tuh~

example of MENTAL MECHANISM a.k.a MENTAL DEFENCE are :

1)  Repression.. ~ di mana, korg nye memory sperti malu ke rasa bersalah ke, akan hilang unconsciuosly, tnpa korg sedar bler korg melupakan dy, dan bagaimana.. cth: mimpi la... waktu bgn tdo korg ingat mimpi tuh, tp bler after few minutes, korg terlupa mimpi korg td..

2) Regression ~bler ade mental conflict, utk reliefkn nyer, tbe2 someone tuh jd childish n bersikap tidak matang.. biasenye berlaku kt kanak2.. cth: cm budak2 kecik, kalau dorg dpt adik baru, dyorg akan membuat perangai cm hisap jari, menangis dan mcm2 la.. atas tujuan tuk attract ma pa dy..

3) Displacement~ mender ni mmg slalu berlaku kt ramai org... iaitu.. marah pada org lain, org lain pulak jd mangsa utk kte lepaskan kemarahan...

4) Projection ~ tidak mengaku kesalahan.. kes ini plak, dy taw dy salah, tp dy letakkan kesalahn dy pada org lain...

5) Introjection ~ kdg2 bler someone tu da depress sgt dgn mslh dy, bler org lain bergaduh, dy merasakan diri dy bermasalah kerana menjadi punca masalah org len bergaduh walhal tiada kena mengena ngn dy...

6) Dissociation ~ dy terima yg mental conflict tuh sbg satu mende yg logik dan diterima akal...

7) Reaction Formation~ dy cuba berpura-pura utk menutupi kesalahan dy.

8) Denial ~ tidak menerima hakikat akan sesuatu kebenaran.

9) Rationalization ~ membuat alasan utk menutupi kesalahan.

10) Sublimation ~ ini adalah the BEST mechanism dan ptot ade dlm diri kite.., iaitu, cuba menghilangkan conflict dgn menyibukkan diri dgn aktiviti yg berfaedah cm bersukan ker or ape2 la...

agak2 korg la, korg kt golongan yg mne?
1,2,3,4,5,6,7,8,9 atau 10?
masing2 ade akal
masing reti berfikir
so masing2 FIKIRLA SENDIRI!!~~
huhu...

selamat mengatasi masalah dengan sebaiknya~~
daa~~

p/s law aku ade tersalah fakta ke mohon diperbetulkan.. aku hanya mengeluarkan ape yg brain aku berjaya absorb kat kelas td.. law tersilap ke ape ker, harap maklumkan la ea..~








0 bebelan korang:

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Powered by Blogger