BLOGGER TEMPLATE

Pages

13 July, 2010

Kenapa aku xsuka guna liquid paper?

tiba-tiba jek tajuk ni? dah kenapa? buang tebiat ker?
oh! tidak. aku masih waras dan brain aku masih lagi berfungsi seperti biasa. jangan risau. hehe. aku pun xtaw nape tiba2 aku nak cter pasal liquid paper. .

Aku akan guna ia bila time isi borang or time buat nota2 yg cantik. Tapi biasanya susah sikit utk aku cipta kesalahan dalam mengisi borang. Aku sedikit teliti bab2 mengisi borang ni. Semua ini aku blaja waktu kt asrama, ktorg di ajar protokol mengisi borang. Even sampai aku da study sampai kt egypt ni, aku still tak suka guna liquid paper. Andai aku tersilap tulis, aku akan potong or garis mistake tu dengan pensel and kalu xsempat masa guna pen jek.
jenis yg kebanyakkan org guna.

mesti comotkan kertas ko, nisa`?
hehe. lebih kurang lah, tapi aku rasa lagi comot kot law gune liquid. Sebab korang double write atas dia. Lagi-lagi bler korang guna liquid paper yg jual kat kedai RM2 atau jenama cikai2, konfirm2 lapisan liquid tu cair dan masih boleh menampakkan tulisan first korang. Itu yg cikai, kalu yg mahal lak, kalu tertekan lebih boleh nyebabkan accumulation of liquid, pastu dah terpaksa amik masa lama utk keringkan. Mula la dengar hembusan2 angin nk bagi kering. Hah, dapat pulak org sebelah ko lupa nk gosok gigi, fuh, semerbak bau~! plus kalu tiba-tiba ada bonjolan coz terlebih (mungkin tak berlaku pada liquid yg jenis easy-dry) , pastu mula la korek ngn bontot pen, bagi bonjolan tu xde, skali tgk2 kat bontot pen tu ade liquid yg cair. itu kalu yg jenis perasan. Kalu yg jenis xperasan ade liquid, pastu mmg ade habit suka gigit pensel, kan problema tu?

korg xrasa ke pompuan ni cm terlalu tua utk jd sorg pelajar sekolah? kan?

Kalu nk cerita sbb-sbbnya, sepurnama pon tak habis. Ok, aku tipu. Sebab dia :

Asrama aku waktu form 1 & 2, ktorg xboleh bawak liquid atas sbb2 vandalisme dan aku sebagai pengawas sokmo kena buat sport-check dan rampas smua liquid. Buat ape aku perlu bawak, klo benda itu forbidden. Kan? Then, aku baru2 nak berjinak2 pakai liquid ni waktu form3, cikgu BM aku pernah puji aku, sbb aku cancel mistake karangan aku guna pensel dan pembaris. Dia kata kemas dan comel. Dah kena puji kot. Jadi contoh lg. klo korang la, agak2 nak sentuh ke liquid paper tu?

Waktu form 4 & 5 plak, cikgu2 aku xgalakan gunakan liquid, sbb pernah ade kes waktu SPM thn bila tah, budak tu guna liquid paper pastu tlisan dia jadi double and menyusahkan pemeriksa nak baca. Kan bahaya tu, buatnya pemeriksa tu nga gaduh laki bini, xclear ape korg tulis terus bagi ZERO MARKS. xnaya cmtu?

Tapi sbb utama smpi skrg aku kurang suka pakai liquid, sbb waktu aku darjah 5 sek agama dan darjah 6 sek harian, dah mulai start guna pen. Al-maklumlah, kunun2nya da nak masuk form 1 kena biasakan guna pen, aku pon terpengaruh ngn kengkawan yang suruh beli liquid sekali. Skali time kt sek agama, tersalah tulis jawi la kununnya, aku pon cari la liquid baru beli tu. Dengam muka excited nak guna, aku pon tarik la tutup liquid tu. Tak taw la ape yang ketat sangat sampai susah aku nak bukak. Tarik punya tarik, sampailah.

"PLOP.. "

Kepala liquid dgn tutup2 semua terbukak dan terkeluarlah isi-isi liquid tu. Pastu, hamik ko, tertumpah liquid tu kat atas tangan. Kat tudung pon terkena. Aku xkisah kalu ats tudung putih, dahla time tu aku pakai tudung MERUN. Dah macam tompokan apa pon aku dah xtaw da nk ckp. Basuh2 pon tarak guna, sbb mender tu lekat kalah gam. Habislah aku kena marah ngn mama. Kena marah tu xkisahlah. Ni dah kena tangan, cmne nak amik wudhu`? Jenuh kot aku sental gune sabun+ berus. Kan liquid xleh lalu air. Kalu time period kena xpe gak. Dah abah aku pulak marah, sbb xleh wudhu`. Tengok, musykillah kabir tuh.

Mesti korg akan cakap, ko pakai time kecik mana tak nya. Ala, klo time da besar ni pon, kadang2 pernah gak kan terkena tangan sekali dua ? Jangan klentong la. kan? kan?

Ada benda yang aku nak share ngan korang pasal liquid ni, dan mungkin bakal mengubah persepsi korg terhadap liquid-liquid kesayangan korg. Liquid itu adalah antara carcinogenic substances. Bahaya uh carcinogen ni. Dan actually byk lagi bahan-bahan kimia dalam liquid ni yang agak bahaya, nak taw baca sini. Satu fakta yang sedikit menakutkan, xtaw la kalo korang xtkot, kalo korang sengaja sedut or tersedut bau liquid tu smpi berlebihan or smpilah korg rasa high gler, boleh menyebabkan HEART korang STOP BEATING. KLIK SINI utk maklumat lanjut. well, aku xde pon niat nk menakutkan, but fact is fact. ^_^

so, the safe way is by using,pencil and ruler! =)

p/s aku terbaca cara2 nak remove liquid paper ni, tapi asal aku rasa dulu2 time kecik2 aku buat cmtu xberkesan pon.?

2 bebelan korang:

fndrocka said...

aku masa zaman sekolah dan uni memg tak suka sgt guna liquid,,,bukan sebab alasan2 yg pelbagai tapi just sebab aku mls..aku suka cepat dan tangkas iaitu garis je...tak kira lah garis lurus atau cam haram.even kalau kwn hulur liquid pun aku akan cakap "no thanks"..huhu.

Khairunnisa Ithnain said...

hehe. kawan sek aku pon rmi jek cm ko. jd jgn riso, ko normal. hoho~
aku klo xguna liquid sbb malas, so bler time rajin aku akan guna. so, sbb tu aku xleh guna~! =) sbb aku ni jenis selalu rajin. ^_^V

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Powered by Blogger