BLOGGER TEMPLATE

Pages

28 December, 2011

now, i knew.



assalamualaikum.

Hai, everybody.

Antara genre movie yang aku suka tengok adalah aksi. Yes, action movie. Tak mengantuk dan nice. :) Hari tu, baru tengok citer Mission Impossible : Ghost protocol. Boleh tahan. Kejap lagi nak tengok movie Cowboys Vs Aliens.

Anway, dulu kecik-kecik, kalau ade je citer aksi tak kisah la jepun ke cina ke Indon (ada ke) ke english semua aku tengok walau aku tak faham sepatah pon. Salah satu sebab aku minat movie aksi, sebab ayah aku terrer silat kot. haha. Ada kaitan ke? *ignore*. Tengok diorang berlawan then ada pistol bunuh-bunuh, buat aku excited. Diorang hebat, bagi aku la, ape yang ada kat sekeliling diorang capai boleh digunakan untuk melawan musuh. At the same time sebenarnya aku sedang belajar, so in case *mintak dijauhkan* kalau ada musuh serang aku, sekurang-kurangnya aku tahu, apa aku patut buat dgn benda yang aku capai, tak de lah kaku tercengang and redha je diri kena kacau. Bijak kan? hehe.

Dulu kan bila aku tengok aksi film ni, Mula-mula aku ingat kalau diorang tembak orang maksudnya orang yang kena tembak tu mati betul-betul, ye la sebab darah keluar kan. Nasib akak aku betulkan fahaman aku tu, so buat aku tertanya-tanya macam mana plak darah boleh kuar tanpa mati. So untuk tahu benda ni, aku lagi suka tengok cter aksi untuk pastikan cammana la dia kuar. Sampai lah aku tertengok, oh rupa-rupanya dorang letak blood pack kat dalam baju. Baru tahu.

automatic pistol

Then, habis kisah pasal darah keluar. Tiba-tiba aku tengok cita pasal pistol2, buat aku jadi lagi tertarik. Wah macam best je pistol ni. Keluar asap tu bila tembak, and kadang-kadang keluar api. Jakun kot. kecik-kecik dulu mana aku main pistol-pistol, aku mesti la main anak patung. Pernah berazam, lepas tengok movie yang ada pistol, aku terdetik, pasni kalau keluar shopping ngan mama nak beli pistol la, tak nak beli anak patung. Tapi nama pun perempuan, sampai je kat kedai mainan, tengok patung-patung yang comel dan berwarna warni dengan aksesori2 baju dan beg yang comel buat aku tak ingat langsung pasal pistol. Kalau letak pistol mainan kat sebelah anak patung tu pon, aku percaya mesti aku tak kan perasan kewujudan dia. he he he.

Aku pernah main satu permainan ni. waktu kecik-kecik la, budak laki ajar. Waktu musim duku, berlambak-lambak la orang bawak duku nak bagi cikgu la, bagi budak-budak la. Budak laki ni sangat kreatif, aku tak ingat nama dia. Dia bukak pensel mekanikal tu, then cabut semua elemen-elemen kat pensel tu dan tinggalkan batang. Then dia amik batang, cucuk kat kulit duku, then amik lidi, tolak laju-laju kat kulit duku yg terlekat kat pensel tu. mcm pistol. Keluar asap. Kalau aim dekat2, boleh sakit kot kena. Tapi serius best.



Time tu aku tiba-tiba rasa nak main pistol. Aku kuat berangan. Tapi apakan daya, angan-angan tu macam tak logik kan, so terkubur lah. Sampailah aku masuk tingkatan 4, time tu aku baru pindah sekolah. Masuk SMAKJ, then aku masuk persatuan KADET POLIS, before ni kat sekolah-sekolah lama aku masuk PBSM, tapi aku rasa PBSM itu boring walau sebenarnya aku suka pasal doktor-doktor ni. Dan alhamdulillah, satu hari tiba-tiba kitorg tingkatan 4 ni, ade satu program kerjasama dengan Polis Kluang, ada pertandingan menembak M-16. Gila la, time tu happy gila sakan. ye la, selama ni kumpul je niat nak tembak-tembak ni, sekali bila ada offer camni, macam pucuk di cita ulam mendatang.

Serius best. Menembak sebanyak 10 butir peluru dengan percuma pada umur 16 tahun adalah sangat best oke. korang hado? Then rezeki tak disangka-sangka lagi, sekali lagi aku main M-16 dekat PLKN KEM PAGOH, kali ni heaven sikit, aku main 30 butir peluru. 15 utk tembakan percubaan, dan 15 peluru lagi untuk pertandingan. Pasti lah, aku tak menang. hehe. pegang pon tak betul. Tersasar banyak sangat. Bagus la, sekurang-kurangnya aku tahu, ini bermakna kerja polis or askar ni tak sesuai untuk aku. :D

Dah dapat pegang M-16, otak aku duk terpikir pulak, (suka sgt fikir benda merepek =.=) macamana la peluru tu boleh keluar, pastu boleh pergi jauh plak tu. katakan lah korang duduk 10 meter, kalau ko aim kat target tu konfirm boleh kena. Selama ni simpan, dan akhirnya hari ni aku tahu juga. Setelah belajar Mechanism of action fire arm dalam forensic. Hebatnya ALLAH, memberi ilham pada manusia mencipta alat seperti ini. Hanya dengan beberapa part seperti jarum dan meletakan 3 bahan kimia seperti (mercury fulminate, potassium chlorate, glass powder) dan ditambah dengan gun powder mampu menjalankan bullet jauh dan laju. Masya-allah.

Dan serius aku tak sangka, sebab aku tak terfikir langsung pon belajar medic pun kitorang kena belajar pasal pistol dan senapang ni. Siap kena tahu nama-nama setiap part kat setiap fire arm ni, jenis-jenis dia, apa bahan-bahan dalam dia, and macam mana cara-cara nak buat tu. serius, unexpected. Alhamdulillah, kini aku dah tahu macamana peluru boleh bergerak keluar dan sejauh itu. syukrillah. Makin lama aku rasa bidang medic ni makin best, lagi-lagi la round aku sekarang adalah Toxicology dan Forensic. Memang round yang sangat best walaupun sedikit geli dan meloyakan, sebab akan melihat byk gambar-gambar mayat dan tulang yang mengerikan dan menjijikan.


Aku jadi makin suka pada medic dan tahun 4.
Hey forensic and toxic, I LOVE YOU. :)
Nak score 40/40 untuk final round tak lama lagi.
Doakan ye, kawan-kawan :)

*buh-bye*




0 bebelan korang:

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Powered by Blogger