BLOGGER TEMPLATE

Pages

01 June, 2010

saya takut kawen~


tengah2 study, tibe2 teringat waktu zaman aku kecik2 dlu.

*flash back*

aku reti baca huruf alphabet waktu darjah satu. ini yang btol2 complete reti. bukan apa, aku memang time tadika nak main jek. malas nk baca, cikgu tadika suh eja, aku eja, pastu aku main. tu la sapa suruh letak mainan banyak sgt kt tadika tu. kang da main jek keje. dulu punya tadika xmacam skarang, tadika skg lawa, mainan semua berasaskan pelajaran. da berkembang. hah, salah satu faktor aku xpandai2 baca lagi waktu tadika, sbb cikgu kat tadika aku BUSY SANGAT! BUSY ape? BUSY GADUH. haha.. every week mesti ade jek pergaduhan. gler best wo tgk. cm men wrestling2 lak. stiap kali gaduh, cikgu suh balek. gaduh jek balek, balek jek gaduh. eh. haha.

bukan kitorg la yang gaduh, ktorg budak baik. yang gaduh tu CIKGU vs IBU MURID. selalu kot. org yg sama pulak tu, aku sampai skrg ingat sape cikgu tu and budak tu. bler da besar2 ni kt kg, tgk budak tu, mesti aku sengih. taw sbb ape? sbb punyalah dorg gaduh, sampai la satu ari tu, drg berguling2 sampai keluar dari kelas. hebat bukan? bukan tu jek, siap baju terkoyak2, plus tudung tertarik, rmbut tergugur2.. kalah the rock kot! *ingat senang ke kecik2 dapat tgk mende2 cm tu dpn mata? * so, ini la sbb aku xpndai2 baca time tadika..dan dan kan nk salahkan tadika gak, padahal aku yg malas.:D

tapi, aku pandai baca tulisan jawi since 5 thn. tu pon, sbb nye time tu aku ejek akak aku sbb kena buat tulisan jawi homework abah aku bagi. mne perasan abah nmpk aku tyme tu, aku pon ejek la sbb dia xdpt men, skali hambik ko, xpasal2 aku kena blaja skali. wuwu~ before2 ni, aku law abah nak ajar je aku wat2 tdo la, wat2 tgk tv la, men jauh2. skali da dpt cekup, mmg kena blaja btol2.
T__T

ok. aku da melalut. hah, kiranya krang da nmpk kt kemalasan aku smpi thn cmni. so, sikap terbawak2 smpi la aku sek ren. aku ingat lg, aku waktu darjah 1, mmg "macam pandai" skit, result pon "macam gempak" macam je.. tu smua rejeki dr tuhan. alhamdulillah:)
darjah 2 aku mula men2, asyik duk ngadap tv. pagi siang malam tengahari tv jek! time makan pon sggup bwk mkn dpn tv. mmg gler addicted lah! sgla cerita aku tgk, cter kartun, cter tamil, cter cina n ape2 la. sailormoon la, digimon la, pokemon la, smua moon aku tgk da. smpi nk exam pon, aku tgk.

abah aku cbut plug tv, aku amik kerusi pasang balek. time tu mne sampai. plug tv kn tinggi. pastu, abah aku buat cara len, kaburkan tv tu, time tu mmg surrender la, trus blaja. skali mmg nk ckp tuah aku la kan, tbe2 kazen aku dtg, skali rupa2nya tekan suiz kt bwh tv tu jek, t elok la kabur tu. aku ape lagi, bler kabur jek, aku pon tekan. abah aku geleng kepala jek. aku sengih, dlm hati aku time tu, "haha. tiada sapa dpt pisahkan TV ngn aku"! bajet gler kan ckp cmtu cm aku pandai semua jek. xsedar diri budak kecik, nk ckp cm budak besar. haha.

pastu abah aku, dia g gulung wayar tv tu time aku g sek. sob3. balek2 jek, tgk tv xkuar ape2 just warna hitam jek. aku ape lagi, duk sibuk cari punca. 2-3 ari gak la, baru jumpa. abah aku gulung rupanya, aku ape lg.. ami kerusi relaikan la gulungan tu! see! punyalah sayang dekat kartun tu, smpi mcm2 aku sggup buat. pas habis tgk kartun. aku gulung balek wayar tu sbb xnk kantoi ngn abah, tapi faham2 je la gulungan budak kecik mcm mana. so dpt di detect. abah aku da xtaw da nak wat pe.

last2, abah cakap, abah nak bagi hadiah kalau aku dapat no 1. aku pon pe lagi, blaja gler semangat, baru jek blaja, tbe2 jam tangan berbunyi.*ala dlukan feymes jam yg berbunyi bleh ckp waktu* aku trus teringat cter kartun kesayangan aku. terus aku lari g depan tv. lupa da hadiah. smbung balek perangai lama aku. mama nye usaha xyah cakap la, macam2 da buat, bebel sudah, tapi tu semua sementara jek. maklumlah, semua perkara DUNIAWI NI SEMENTARA JEK, AKHIRAT JEK KEKAL ABADI, jadi berpegang pada pepatah itu, aku pon sementara jek la xtgk tv pastu smbung balek. akak aku yg rajin study pon, terikut2 perangai aku. sian dia. xpasal2 kena marah skali. padan muka. *padahal aku ajak dia..hehe. saje peneman supaya kena marah tu biar berjemaah. haha~*

Last2 abah aku pon amik keputusan. beliau cakap sepotong ayat jek. AYAT ini la yang merubah aku dari pemalas kepada perajin gler2. dari suka gler tgk tv jadi suka skit tgk tv, dari byk main jadi kurang main, dari xngadap buku jadi ngadap buku, dari ulat tv jd ulat buku.

ayat tu mmg serius btol2 scary+menakutkan bagi aku time tuh. mmg siyes. aku kalau abah aku ulang jek ayat tu aku lantak menangis2. meraung2 xnak. fobia aku klo dgr ayat tu. and abah mmg, lagi aku menangis2 xnk dgr ayat tu, lagi dia sebut. lagi2 bler aku asyik tgk tv. AYAT NI MMG AYAT MAUT GLER TAHAP smp xde tahap da BAGI AKU TIME TU.
ayat tu berbunyik :

SIAPA TAK LULUS PERIKSA, BERHENTI SEKOLAH, KAHWIN PASTU JUAL GORENG PISANG KT DEPAN RUMAH!


simple je kan ayat tu? kan best kalo buat tyme aku sek men ke time university. ni buat ayat ni time aku sek rendah. mmg la aku xnak! kalau sekarang pasti NAK! hahaha~
aku kadangkala terpikir, mcm mana la abah terpikir nk wat ayat ni? mana la ilham abah dapat? tp xsmpt nk tny abah, abah da pergi. T__T tp xpe la abah. ayat power abah ni btol2 menjadikan anak abah seorang yg berguna. kalo abah xguna ayat ni, msti aku bukan la di mana aku skrg.

aku pna tnya ngn mama aku, ma ayat waktu sek ren dlu, AVAILABLE lagi xkalau adik nk approach.? cuma tukar je la ayat dpn dia.. kalau LULUS, bleh kwen x ma?

and the answer is :


BELAJAR BAGI HABIS DULU BARU KAHWIN!
haha~
inilah pengajaran cerita pada hari ini. ^__^

*soalan aku kt mama aku tu bknnya bermakna aku desperate gler nk kwen, of coz NOT! study come first meh! n bab kawen ni mmg out of the box. blum lg terpikir. perjalanan aku masih jauh. ngeh~





BUT kawan2, kalau memang da sampai
JODOH KORANG, itu TIDAK MENGAPA! :)
LAGI DIALU2KAN.. :)


p/s : btw, kepada kawan2 (suwaibah, nadia, che` yam) yg bakal akan kawen tahun ni, SELAMAT PENGANTIN BARU YE!


3 bebelan korang:

edoraemon said...

menusuk kalbu post ko nie nisak.
aku darjah dua baru pandai membaca.
lagi tragedi oktober lah aku nie.
:P

jawi plak sampai skrng tak pandai!
nmpknya anda yg 5 thn lg hebat dari aku yg dah 20 thn nie. wahahahha

Khairunnisa Ithnain said...

hahaha~
faz sengal! :D
eleh ye la tuh jawi xreti baca.. klentong~ :P

edoraemon said...

tuh lah sy menang award oleh ustad.
dapat no 3
paling rendah sub agama dalam satu skolah. wooot wooot hebat tak?

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Powered by Blogger